Jakie są konsekwencje niepoinformowania konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia od umowy zawartej na odległość?
Od 25 grudnia 2015 r. obowiązuje ustawa o ochronie praw konsumenta, która zrewolucjonizowała dotychczasowe przepisy dotyczące zawierania umów przez Internet oraz poza lokalem przedsiębiorstwa. Jednym z przysługujących konsumentom na podstawie ustawy uprawnień jest prawo odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów i bez podawania przyczyn. Konsument może z niego skorzystać w terminie 14 dni odpowiednio: od dnia otrzymania nabywanej rzeczy albo od dnia zawarcia umowy. Na przedsiębiorcy ciąży obowiązek poinformowania konsumenta o przysługującym mu uprawnieniu. Jakie mogą być konsekwencje zaniechania tego obowiązku?
I Konsekwencje wynikające z wejścia w życie ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
1. Przedłużenie terminu do odstąpienia od umowy
W przypadku nie poinformowania konsumenta przez przedsiębiorcę, o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 29 ust. 1 prawo do odstąpienia wygasa po upływie 12 miesięcy od upływu okresu 14 dni, w trakcie którego konsument zgodnie z art. 27 ustawy mógł odstąpić od umowy.
2. Możliwość nałożenia grzywny
Ponadto ustawą o prawach konsumenta znowelizowana została ustawa z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń, do której dodany został przepis art. 139 b, zgodnie z którym”
Kto w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa zawierając umowę z konsumentem nie spełnia wymagań dotyczących udzielenia informacji lub wydania dokumentu, przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. poz. 827), podlega karze grzywny.”
Grzywnę wymierza się w wysokości od 20 do 5000 złotych, chyba że ustawa stanowi inaczej.
II Konsekwencje wynikające z ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
Zaniechanie informowania konsumentów o przysługującym im prawie do odstąpienia zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów może stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorcy, w szczególności. Zgodnie ze wskazanym przepisem za praktykę taką należy uznać przede wszystkim naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji.
Konsekwencją naruszenia zakazu, o którym mowa w art. 24 ust. 1 jest możliwość nałożenia przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów kary w wysokości nie większej niż 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary, nawet w sytuacji, jeżeli naruszenie miało charakter nieumyślny.
Metoda obliczania obrotu
Zgodnie z art. 106 ust. 3 pkt 1 ustawy obrót oblicza się jako sumę przychodów wykazanych w rachunku zysków i strat – w przypadku przedsiębiorcy sporządzającego taki rachunek na podstawie przepisów o rachunkowości.