Wakacje z biurem podróży – Jakub Ceranek dla Głosu Wielkopolskiego
W dzisiejszym wydaniu Głosu Wielkopolskiego opublikowany został artykuł poświęcony sposobom na zabezpieczenie się przed problemami, które mogą wystąpić po stronie organizatora naszych wakacji, w którym wypowiada się Jakub Ceranek – radca prawny Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Ceranek.
Autorka tekstu sugeruje, by wakacyjnego koszmaru, którego wiele osób doświadczyło na fali bankructw biur podróży, unikać wychodząc od zastanowienia się nad ceną i jakością usługi. Chętnie spoglądamy na tanie oferty, ale renoma i zaufanie nie idą w parze z niską ceną. W kwestii zaufania Jakub Ceranek radzi by:
zainteresować się tym samemu i sprawdzić, czy biuro podróży jest członkiem Polskiej Izby Turystyki lub Izby Turystyki Rzeczypospolitej. Pomocne okazać się mogą także rankingi takie jak Konsumencki Lider Jakości, Superbrands Polska. W kategorii „Biura podróży” konsumenci sami oceniają ofertę i jakość usług.
Nie można jednak polegać tylko na uczuciu zaufania i trzeba chłodno kalkulować. Jakub Ceranek zwraca uwagę na sprawdzenie kwestii formalnych:
najłatwiej będzie sprawdzić, czy organizator naszych wakacji nie zalega z opłatami. Takie informacje uzyskamy w Biurze Informacji Gospodarczej, urzędach marszałkowskich i w rejestrze Polskiej Izby Turystyki.
Następnie Autorka dodaje, że warto sprawdzić jak ubezpieczone jest biuro, którym się interesujemy. Informacji o ubezpieczeniu i ewentualnym zakazie prowadzenia działalności można szukać samemu na www.turystyka.gov.pl, gdzie znajduje się rejestr organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Jakub Ceranek tłumaczy, dlaczego jest to istotne:
dzięki umowie ubezpieczenia i dokumentom gwarancyjnym możemy mieć pewność, że w razie bankructwa przedsiębiorcy wrócimy do kraju jeszcze na koszt biura podróży. Wówczas jest także szansa na zwrot pieniędzy przez biuro podróży za niewywiązanie się z umowy. W obu tych przypadkach pokrycie kosztów jest możliwe tylko do wysokości udzielonej gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej czy też do sumy ubezpieczenia wynikającego z umowy ubezpieczenia. Tu mechanizm jest prosty – im wyższa kwota ubezpieczenia, tym lepiej.
Jako ostatni ze sposobów zabezpieczenia się Autorka poleca korzystanie z transakcji bezgotówkowych. Co do zasady takie transakcje są odwracalne i mogą zostać wykonane przez bank. Nasz radca prawy wyjaśnia jak to działa:
gdy biuro podróży upadnie i odwoła nasz wyjazd, wystarczy złożyć reklamację w banku, powołując się na nieotrzymanie opłaconej usługi. Każdy bank obsługujący środki płatnicze Visa i MasterCard musi taką reklamację przyjąć.
Taka reklamacja podlega udowodnieniu. Tak samo będzie, gdy biuro podróży nie dotrzyma warunków umowy. Jakub Ceranek radzi:
w takim wypadku niezwłocznie, jeszcze w trakcie podróży, należy złożyć reklamację przedstawicielowi biura podróży. Jeśli nie poskutkuje to poprawą warunków, czyli na przykład zmianą pokoju, pozostaje nam droga sądowa.
Przykłady pokazują, że można liczyć na odszkodowanie nawet w wysokości połowy ceny zapłaconej za wycieczkę.
Ważne jest jednak, aby zbierać dokumentację – zdjęcia, zaświadczenie z hotelu o tym, jaki w rzeczywistości ma standard. Musimy to zrobić będąc jeszcze na miejscu, by po powrocie do kraju można było łatwo udowodnić niekompetencję biura.